Zet een aantal kunstenaars bij elkaar, geef ze een gezamenlijk doel en voeg daar een flinke dosis passie aan toe!
Het resultaat? De nieuwe look van restaurant Merlet in Schoorl in dit geval.
Kunstenaar/ontwerper John Breed is verantwoordelijk voor het fleurige en intrigerende nieuwe interieur van restaurant Merlet en heeft daar ook een aantal elementen van collega-kunstenaars aan toegevoegd.
Culinair kunstenaar Jonathan Zandbergen zorgt voor de bijpassende gerechten!
Eigenaren Martin en Carla van Bourgonje zijn blij met het resultaat.
“Het was een spannende periode,” aldus Carla, “het restaurant is nu alweer 35 jaar in de familie, waarvan Martin en ik de laatste 20 jaar aan het roer staan. We hebben het restaurant zien groeien. Tijdens zo’n ingrijpende make-over hoop je dat de gasten het kunnen waarderen, maar zeker weten doe je het natuurlijk niet. Ik ben erg gelukkig met het eindresultaat en de reacties zijn overweldigend! Het past ons als een warme jas…”
Ook Martin kan zich helemaal vinden in het nieuwe design.
“Het gaat in ons ‘nieuwe restaurant’ meer dan ooit om de totaalbeleving,” zegt Martin, “vorig jaar vierden we het 20-jarig jubileum van onze Michelinster. Een prachtige mijlpaal! We hadden dit natuurlijk binnenshuis kunnen vieren, maar in plaats daarvan besloten we met een leuk gezelschap op de fiets de duinen in te gaan. Ik wilde de mensen doen verwonderen! Mensen denken altijd dat een michelinzaak heel stijfjes is, maar ik wilde ze laten zien dat eten op hoog niveau heel bijzonder kan zijn en alles behalve stijfjes is. Tijdens die tour konden we ons uiten in de natuur, met de huidige make-over wil ik die bijzondere elementen meer naar binnen halen. We willen de gasten een onvergetelijke ervaring meegeven, zonder dat we daarvoor de duinen hoeven in te gaan…”
Zandkunstenaar Klaus Bösch heeft een 3,5 meter lange zandsculptuur gemaakt als afscheiding tussen de keuken en het restaurant.
Het is een interactief luik welke gedraaid kan worden, waardoor een zandloper effect ontstaat.
“Hoewel ik al vele zandsculpturen heb gemaakt, is dit de eerste keer dat het op deze manier wordt toegepast,” aldus Klaus, “het duurt gemiddeld vier uur voordat al het zand naar de bodem is gezakt en dat is tevens de gemiddelde duur van smakelijk diner. Dat betekent dat de gasten aan het begin van de avond vooral de handen in de keuken aan het werk zien. Naarmate de avond vordert wordt steeds meer van het bovenlichaam zichtbaar en wanneer de gasten klaar zijn kunnen ze de chef rechtstreeks aankijken en zo zijn of haar waardering uiten…”
Kunstenaar/ontwerper John Breed heeft het kunstwerk uitgezocht en in het interieur verwerkt.
“Zie het als een trage film waarbij de chef en zijn team op een podium staan waarbij langzaam maar zeker het doek wordt opgetrokken…” aldus John.
Een andere bijzondere feature in het restaurant is de zwart geblakerde schouw.
De schouw is een directe verwijzing naar de hevige bosbranden die in 2009 in de duinen van Schoorl hebben gewoed.
“Mijn inspiratie voor deze haard komt uit Japan,” aldus John, “de eerste keer dat ik het zag dacht ik gelijk GAAF!! Ik had alleen nog geen idee waar ik die techniek ooit zelf voor zou kunnen gebruiken. Het idee kwam gelijk weer naar boven toen ik de opdracht kreeg om restaurant Merlet van een nieuw uiterlijk te voorzien. Ik moest gelijk aan de bosbranden denken. Met dit ontwerp worden de zintuigen op alle manieren geprikkeld! Je ruikt het hout niet, maar je gaat toch onbewust erop letten of je iets ruikt. Daarnaast kunnen je ogen het niet geloven dat je naar een verbrande open haard zit te kijken en het nog mooi vind ook. Jonathan heeft daar een prachtige gerecht bij bedacht met rokerige ondertonen, zo krijg je dus die totaalbeleving waar we naar op zoek waren!”
Het restaurant bevat een tal van kunstwerken, waarbij een aantal een ode aan Nelleke van Bourgonje zijn, de moeder van Martin.
Zo is er een lichtobject ontworpen die langzaam van kleur verandert en tevens van intensiteit.
Het melkglas onthuld in de loop van de avond een prachtig fleurig boeket waar Nelleke dol op was.
Ook de middelste zaal is een ode aan Nelleke.
De zaal bestaat volledig uit bladgoud.
“Een monnikenwerk, ik geef het toe,” aldus John, “maar kijk naar het eindresultaat! Het lijkt wel een sprookje…”
Twee weken lang is er bijna 24 uur per dag gewerkt aan de Gouden Zaal. Met de hand zijn duizenden blaadjes geplaatst op wanden, lampen, plafonds, kozijnen, overal waar je kijkt is goud!
“Jaren geleden nam ik Nelleke mee naar Jimmy Woo in Amsterdam om haar de door mij met goud beklede wanden te laten zien,” vertelt John, “ze vond het prachtig! Speciaal voor haar heb ik deze zaal ontworpen…”
Voor wie dacht dat het hier eindigt, nee.
Ook het heiligdom van chefkok Jonathan Zandbergen heeft een grondige make-over gekregen.
Na jarenlange ervaring wist Jonathan precies waar de knopen in de keuken zaten.
“Ik ben erg blij met dit eindresultaat” lacht Jonathan, “alles klopt nu meer dan ooit! Het is niet zozeer dat ik één specifiek ding kan benoemen waar ik het meest trots of wijs mee ben, maar ik vind de harmonie met de kleurstellingen en de luxueuze materialen bijzonder mooi! We hebben nu echt een bewegend restaurant. Er gebeurt iets tijdens de avond. Dat intrigeert! Verder is de keuken een stuk dynamischer geworden. We hebben nu echt een koude en een warme kant. Op drukke dagen moeten we soms wel 35 tafels serveren en dan is een goede logistieke indeling van de keuken erg belangrijk! De ‘zandglazen’ tussenwand zorgt dat je toch contact houd met de gasten in het restaurant, zonder dat je elkaar hoort. Het niveau van het restaurant is in velerlei opzichten omhoog gegaan…”
Ben jij benieuwd naar het nieuwe interieur? En naar de begeleidende gerechten van Jonathan Zandbergen?
Momenteel kun je het werk van fotografe Annelies Damen bekijken in het hotel/restaurant.
De expositie duurt nog tot 29 april 2019.
Via onderstaande gegevens kun je een tafeltje reserveren: